اجرایی و عملیاتی خود را در قالب بستههای اجرایی برنامه پنجم تهیه کنند. با توجه به اهمیّت موضوع در این تحقیق با بهره گرفتن از تکنیک انگاره نگاری شناختی و فنون تحلیل سلسلهمراتبی طی دو مرحله مدلی برای عملیاتی کردن بودجه در مرکز آمار ایران ارائه شد. نقشه شناخت بودجه ریزی عملیاتی مرکز آمار ایران که حاصل مرحله اول تحقیق بود حاوی 9 پیامد، 22 خروجی یا محصول نهایی، 14 فرایند و 5 دسته عنصر ورودی است. در مرحله دوم یک بار بدون در نظر گرفتن وابستگی میان فرایندها و با بهره گرفتن از فرایند تحلیل سلسله مراتبی اولویتهای بودجهای در سطح ورودی ها، فرایندها و خروجیها مشخص شد و بار دیگر پس از لحاظ نمودن وابستگیهای مذکور، با بهره گرفتن از فرایند تحلیل شبکهای اولویتها محاسبه شدند. در نهایت بر اساس نتایج به دست آمده پیشنهاداتی کاربردی برای عملیاتی کردن بودجه در مرکز آمار ایران ارائه شد.
واژگان کلیدی: بودجهریزی عملیاتی، انگاره نگاری شناختی، فنون تحلیل سلسلهمراتبی، مرکز آمار ایران
فهرست مطالب
فصل اول. 1
1-1 مقدمه. 2
1-2 بیان مسئله. 2
1-3 اهداف. 4
1-4 سؤالات تحقیق. 5
1-5 روش انجام تحقیق. 5
1-6 روش گردآوری داده ها و اطلاعات. 6
1-7 زمان و مکان انجام پژوهش:. 6
1-8 مفاهیم و واژگان کلیدی. 6
فصل دوم. 9
پیشینه نظری پژوهش. 10
2-1 -1 مقدمه. 11
2-1-2 بودجه و بودجهریزی. 11
2-1-2-1 تعریف بودجه. 11
2-1-2- 2 تعریف بودجهریزی. 12
2-1-2- 3 تفاوت بین بودجه ریزی دولتی با بودجه ریزی خصوصی 13
2-1-2-4 فرآیند بودجه ریزی در سازمانهای دولتی 14
2-1-2-5 روش های بودجهریزی. 15
2-1-3 انگاره نگاری شناختی. 31
2-1-3-1 تاریخچه نقشه شناخت. 31
2-1-3-2 تعریف انگاره نگاری شناختی. 33
2-1-3-3 تعریف نقشه شناخت. 34
2-1-3-4 انواع نقشههای شناخت. 34
2-1-3-5 تعریف عملگرها در روابط علّی. 36
2-1-3-6 نقشههای شناخت فازی. 41
بخش دوم:. 51
پیشینه تجربی پژوهش. 51
2-2-4-1 تحقیقات کاربردی در زمینه بودجه 52
2-2-4-2 حوزه های کاربرد نقشه های شناخت 54
2-3 جمع بندی. 59
فصل سوم. 60
3-1 مقدمه. 61
3-2 جامعه و نمونه تحقیق. 61
3-3 شیوه های جمعآوری اطلاعات. 61
3-4 فنون تحلیل دادهها. 63
3-4-1 نقشه شناخت. 63
3-4-2 فرایند تحلیل سلسله مراتبی. 72
3-4-3 فرایند تحلیل شبکهای. 88
فصل چهارم. 89
4-1 مقدمه. 90
4-2 فرایند تحلیل سلسله مراتبی. 90
4-2-1 محاسبه سازگاری ماتریسها. 90
4-2-2 تعیین اولویتها. 93
4-3 فرایند تحلیل شبکهای. 96
4-3-1 اولویت بندی فرایندها با فرایند تحلیل شبکه 97
4-3-2 اولویتبندی ورودی ها با بهره گرفتن از فرایند تحلیل شبکه 98
فصل پنجم. 100
5-1 مقدمه. 101
5-2 نتایج تحقیق. 101
5-3 پیشنهادات کاربردی. 110
5-4 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 111
فهرست منابع. 112
پیوست. 121
1 مقدمه
کمبود منابع مالی یک محدودیت عمده در بخش دولتی میباشد. بدون توجه به جایگاه مالی، هیچ دولتی نمی تواند از ایجاد نوعی مصالحه بین اهدافش دوری کند. اگر گزینههای منطقی با آگاهی کامل شکل بگیرند تهای دولتی به اثربخشترین شکل، تعیین خواهند شد. برای نیل به چنین آگاهی و دانشی، باید اطلاعات کمی و کیفی به طور منظم گردآوری، سازماندهی و تحلیل گردد تا پیامدهای هزینهها از منابع مالی محدود دولت مشخص گردد.
توسعه حیطه و افزایش پیچیدگی خدمات دولتی، مشکلاتی را در هدایت و هماهنگی وظایف دولت ایجاد کرده است. در شرایط کمبود منابع دولت برای تأمین اهداف و پوشش کلیه نیازها و تقاضاها، تصمیمگیرندگان دولتی مجبور هستند بین برنامه های گوناگون دست به انتخاب بزنند. یک فرایند منطقی تصمیم گیری برای تأمین مناسب علایق و منافع عمومی تنها از طریق استفاده از ابزار مناسب تصمیم گیری دولتی امکانپذیر است( مهدوی 1386).
بودجه ریزی عملیاتی روش نوینی در بودجه ریزی دولتی است که دو بعد کارایی و اثربخشی را در تخصیص منابع مالی محدود مدنظر قرار میدهد و از این روی سعی در مرتفع ساختن ضعف نظام بودجه ریزی سنتی دارد. این نظام بودجه ریزی پیوستاری از ورودی ها، فرایندها ، خروجیها و پیامدهای یک سازمان را مد نظر قرار می دهد و در پی ایجاد ارتباط بین تخصیص منابع و خروجیها و پیامدهای سازمان میباشد. در راستای شناسایی عناصر ذکر شده و روابط بین آنها میتوان از انگاره نگاری شناختی به عنوان ابزاری قدرتمند در این زمینه بهره گرفت.
1-2 بیان مسئله
مدیران سازمان های انتفاعی و غیر انتفاعی به طور مستمر وظیفه تخصیص منابع به وسیله متوازن کردن هزینه ها، منفعت ها و ریسکها را برعهده دارند(بنا و فیلیپس، 2007)[1]. هدف از این مسئله تخصیص آن است که بودجه مورد نیاز هر یک از بخشهای سازمان به گونهای تعیین شود که مجموع منفعتهای شرکت یا سازمان حداکثر شود(تنگ، 2009)[2]. اما این کار سخت و پیچیده است زیرا گزینه های زیادی برای تخصیص منابع وجود دارد، سود و ریسک ندرتاً به عنوان تنها اهداف سازمان مطرح می شوند و نهایتاً اینکه ذینفعان متعددی با نظرات و منافع متفاوت بر سر منابع با هم رقابت می کنند(بنا و فیلیپس، 2007).
مسئلهای که از مدتها پیش کشور ما با آن روبهرو بوده و مورد توجه محققین و مسئولین امر قرار گرفته است نیز در خصوص همین مقوله میباشد. امروزه ناکارآمدی نظام سنتی بودجه ریزی بر همگان اثبات گشته و تلاش برای تغییر نظام بودجه ریزی کشور از اهم امور تلقی میگردد(جلال آبادی و همکاران 1384، پورطالعی و آتشک 1389) به طوری که نه تنها در برنامه چهارم توسعه این مهم مورد توجه قرار گرفته بلکه در برنامه پنجم توسعه در بند 193 صراحتاً ذکر شده است که وزارتخانه ها و موسسات دولتی موظفاند برنامه اجرایی و عملیاتی خود را در قالب بسته های اجرایی برنامه پنجم تهیه کنند. علاوه بر این در بند 195 دولت مکلف شده است که تا پایان سال دوم برنامه زمینه های تهیه بودجه به روش عملیاتی را فراهم کند به گونهای که بودجه سال سوم برنامه به روش مذکور تهیه گردد.
نظام بودجهریزی عملیاتی به عنوان یک نظام مدیریتی برای ارتقای کارایی و اثربخشی مصرف منابع سازمانی مورد توجه جدی دولت ها در سطوح ملی و محلی بوده است. در این نظام اعتبارات بودجهای بر مبنای عملکرد واحدهای سازمانی در راستای تولید خروجیها ( محصولات و خدمات ) یا همان اهداف کوتاه مدت و یا دستیابی به پیامدها و یا همان اهداف بلندمدت، تخصیص مییابد و بدین ترتیب سازمان به سمت افزایش شفافیت در نحوه مصرف منابع برای انجام فعالیتها، تولید خروجیها و دستیابی به اهداف و استراتژیها و نیز پاسخگویی بیشتر سوق مییابد.
بر اساس تعریفی که توسط صندوق بین ال
دانلود فایل کامل این پایان نامه
درباره این سایت